tinric

Alla inlägg under februari 2010

Av Tina - 21 februari 2010 21:45

Söndag, sovmorgon, promis med Hela, och sedan bar det av hem till min stora lillebror för att göra av med lite energi, och ha lite kul.

Jo då, T-fat, pulka och SnowRacer är det enda som är kul med all den

här snön - visst, skitkallt, men kul, och efter snöbuset gick vi in i

värmen och käkade våfflor - så många vi orkade.

Pappa och min lilla-lillebror var också med!

Tack familjen för en härlig dag!

Av Tina - 20 februari 2010 00:30

Idag var det dags.

Jag och Leia hade packad väskan i går kväll och efter frukost drog vi

iväg till Kallhäll med marsvinen.

Efter friskkontroll hittade vi en plats att campera på och sedan var det

en hel del väntan - så som det ju är på utställningar - oavsett djurslag.

Massor av fina marsvin i alla möjliga färger och hårlag och massor av

trevliga hjälpsamma männsikor.

  

Vi fick en bedömning i Petclass på alla våra tre marsvin, och döm om

min förvåning, när Malin (vår tjockis) fick högsta betyg av våra tre. Domaren tyckte inte ens att hon var tjock, men de två andra var visst

lite tunna! 

Jasmin och Laila fick vardera 90 poäng av 100 och Malin fick 91.

Lunch måste man ha, och Leia käkade plättar tills de sprutade ur

öronen.

Sedan var det dags för "gurkätartävling". Leia skulle ställa upp med alla

tre marsvinen.

Laila gick ut starkt och vann sitt heat. Sedan var det dags för Jasmin.

Hon lyckades i sin iver, att ta sig en tugga i Leias finger - Leia grät och bloden rann.

Jag hade plötsligt tre marsvin i händerna samtidigt som jag skulle försöka lugna ett gråtande barn och få stopp på blodet - inte kul.

Men... genast kommer en kvinna fram och säger - jag hjälper till och tar

ert tredje marsvin till gurkätningen - det tyckte jag var rätt oviktigt,

men okej - klart Malin skulle käka gurka, och jag fick ett marsvin mindre

att bära på.

En av domarna kom och berättade vart det fanns plåster, och en tredje snälling, kom med priset som Laila hade vunnit - gulliga

människor!

När fingret fått ett plåster och tårarna slutat rinna, så packade vi ihop

och åkte hem - trötta och rätt nöjda - få se om Leia vill göra om detta någon dag, eller om hon fått nog av marsvinsutställningar redan...

Väl hemma verkade Leia nöjd med dagen.

Här spexar hon med en blodapelsin och nätet den "bodde" i - snyggt!?

Av Tina - 19 februari 2010 23:45

Idag åkte jag och tjejerna och hälsade på Ärtan och Myran.

  

Sedan stod det kloklippning och badning av marsvin på schemat för dagen. I morgon ska jag och Leia på marsvinsutställning för första

gången - spännande!

Foto: Leia H

Kloklippning - lite svettigt eftersom det inte är helt lätt med marsvin

som inte verkar vara vana vid det och jag som inte vet hur långa

pulpor ett marsvin har - det gick bra, men tog lite tid. Sedan var det

 dags för bad med schampo i diskhon, som avslutades med en ordentlig torkning med fön.


Det är häftigt med dessa små djur, de verkar finna sig i det mesta och sköter sig ganska exemplariskt nästan hela tiden, och är så snälla att

man inte behöver oroa sig för att bli biten eller ens riven av dem.


I morgon får vi se om vi lyckats bra med bad och kloklippning.

Av Tina - 18 februari 2010 23:30

Idag har jag och "snor-ungarna" varit i zoo-affären och handlat

färskfoder åt Hela.

Hon har inte velat äta sitt torrfoder ett tag, och det är viktigt att hon äter ordentligt eftersom hon äter medicin för sina leder -packar magen

ur så blir det inget bra alls. Jag tänkte att jag skulle testa det som

fanns närmast till hands först, så det blev Klass Normal, får se om dessa "korvar" faller damen på läppen - hoppas...

Sen drog vi hem och gjorde vårt bästa för att äta upp alla de bullar vi

bakade för att tag sedan.

På kvällen var det dags för mig att åka till Mälarö för att hålla den sista Rallykursen för den här omgången. Jag hade gjort en bana som alla ekipagen fick gå med sina hundar.

Det gick jättebra för de flesta. Flera av hundarna är unga och blir lätt ditraherade, men när de orkade hålla fokus så gick det jättefint!

Sedan pratade vi lite regler, vart man kan hitta banor och skyltar för utskrift, aktuella tävlingar, vad man kan kompletteringsträna utöver

själva momenten som ingår i Rally, och vart man ska leta för att hitta senaste infon om reglerna, som är ute på remiss nu, och säkert kommer att ändras en del under resans gång mot att Rallyn blir en officiell sport, under SBK's paraply.

Det har varit en jättekul kurs och en härlig grupp. Ett riktigt gäng hårdingar som har tränat i mycket snö och kyla och ändå varit glada och positiva genom hela kursen - jättekul!

Lycka till med fortsatt Rallyträning och förhoppningsvis tävling - och jag hoppas jag får  komma tillbaka till Mälarö och hålla fler kurser en annan dag.

Av Tina - 17 februari 2010 22:30

Idag är, som väntat, även Leia snorig, så vi är hemma och vilar så mycket det går. När vi inte vilade så var vi och storhandlade och så passade vi på att plantera lite frön, som förhoppninsvis kan planteras ut när det blir varmare - som jag längtar!

Gröna fingrar? Nej, men rätt så smutsiga...
Klart! Det blev lite blommor och mycket sallad - till oss och till marsvinen har vi tänkt.
Stortass och lilltass
Kolla in vad hon växer - det är helt galet, men så klart helt underbart att se att allt är som det ska.

Av Tina - 16 februari 2010 22:30

Wega snorar vidare och har lite feber, men är rätt pigg stundvis ändå, så vi tog promenaden med Hela vid en bra T- fatsbacke. Det krävs inte många åk innan Wega kroknar, men de som blev, var det fart i. 

Härlig stil - halvliggandes med ena vanten i handen

Leia orkar lite mer och åkte så snön sprutade

Hela hänger med så klart

Efter några åk blev det klättring och hopp i snön i stället, Hela hängde

på, men avstod från att hoppa

På kvällen bar det av till Garpenborgen för en mysstund med Ärtan och hennes lilla Myra - som hade slagit upp båda sina blå idag.

Av Tina - 15 februari 2010 00:00

Idag har barnen varit hemma från dagis.

Wega nyser så snoren skvätter, och så har hon lite feber. Leia stannar hemma fast hon är frisk - fast så som Wega glatt delar med sig av

bacillerna, så är det bara en tidsfråga innan både jag och Leia nyser

lika illa som hon...

Men när barn är sjuka, så är de nästan alltid larvigt pigga ändå... Vi skippade promenaden idag, och gick istället ut i trädgården och åkte

T-fat i den helt igensnöade trappan.

Hela är självklart högst delaktig i allt vi gör, hon har stenkoll på vad alla gör, och hon vet också att, där barnen är, där är det mest action.

Medan barnen åkte T-fat och Hela hejade på, så sprang jag in och ut

ur "friggan" och hämtade de övervintrade Pelargonerna. Sedan några år har jag blivit helt kär i de här glada blommorna.  


Det finns nästan inga krukväxter, med blommor på, som gillar mig. De surnar ihop, tappar alla blommor nästan genast, för att sedan aldrig få några nya. Men Pelargoner - de är mina blommor det, de håller stilen, år efter år.

Förutom att de gillar mig, så gillar de även mina barn, vilket är ett stort plus för vilken blomma som helst. Tjejerna älskar att plocka blommor,

och visst - jag har väl sagt hur många gånger som helst "snälla, plocka inte blommorna som bor i krukorna, snälla!" Men... de orden trillar liksom bort hos mina barn, och de plockar Pelargoner så det står härliga till,

hela sommaren...

Men se, de bussiga Pelargonerna, de gillar detta, och de blommar mer

och mer och mer, och vill aldrig ta slut.

Att de sen finns i massor av olika färger och former, det gör ju inte

saken sämre direkt.

Mer Pelargoner åt folket!   

Så här ledsna såg de ut, efter att inte ha fått en gnutta vatten av mig

på flera månader - visst visst, man ska säkert ge dem lite vatten under vintern, men... jag har haft lite annat att stå i, och helt enkelt valt att strunta i det...

Och... de håller stilen vad det verkar, en enda blomma såg ut att vara borton all rädding, så den åkte ut i kylan på altanen, men resten av gänget tar sig säkert fint.


Jodå, klart jag var hos Ärtan idag igen - man kan ju förstås inte bara ha Pelargon-orgier och sjuka barn på agendan en måndag.

Ärtans halvsyrra Yoyo valde att ligga och vila precis utanför Ärtans och Myrans lilla krypin, och här ligger hon och kikar.

Och idag är det fler som kikar!!! 

Kolla in! Lilltjejen har börjat öppna ögonen idag! Å vad kul!

Hon växer så det knakar fortfarande - den där lilla sparven som föddes, för lite drygt en vecka sedan är ett minne blott - nu är hon på väg mot

1-kilos strecket med full fart!

"Lilla Myran"... Njae, "Tjocka Priffe" kanske är mer passande   

Min fina finaste!

Av Tina - 14 februari 2010 00:00

Idag var det full fart!

Fredric jobbade lite på förmiddagen, så jag och tjejerna tog en promis

med Hela, sedan drog vi iväg på en fika hos Mormor och Morfar, sen

hann vi med att vara ute i trädgården en stund och sen hälsade jag på

hos Ärtan, och sedan var dagen nästan slut... Jag vet att det är många som inte gillar Alla Hjärtans Dag, men jag tycker det är en toppendag - en anledning att

tala om för de man tycker om lite extra, att man faktiskt gör just det,

det är lätt att glömma bort att tala om det - tycker jag i alla fall.

Liten paketinslagning till nära och kära
Medan Myran sov, och Familjen G var ute en sväng, så passade jag och Ärtan på att träna på lite trix - jättekul sa Ärtan - mera, mera, mera!!!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards