tinric

Direktlänk till inlägg 22 april 2010

"Elefanttricket"

Av Tina - 22 april 2010 12:16

Mina duktiga Rallyelever har fått i läxa att börja träna in ”Elefanttricket”.

Det går ut på att hunden ska stå med framtassarna på någonting och

trampa runt på stället samtidigt ska de med baktassarna gå ett varv runt

sig själva.

Har du ridit så är det som en framdelsvändning, fast ett helt varv. Har du varit på cirkus så har du säkert sett elefanter göra just detta trick – därav har jag döpt det till ”Elefanttricket”.


Jag har blivit ombedd att lite närmre berätta hur man kan träna in detta,

så det tänkte jag göra nu. 

Jag valde att använda en kastrull.

Man kan använda vad som helst som hunden ska sätta framtassarna på,

men det är oftast lättare för hunden att förstå vad man vill, om man använder någonting som står upp lite från marken.

En kartong, uppochnervänd kruka, krukfat, liten pall, papperskorg, eller lite överkurs med platta saker, tex, bricka, tidning, engångstallrik, musmatta

osv.

Bara fantasin sätter gränser, och ju större yta hunden har att sätta sina framtassar på, desto lättare blir det.


När du tränar in detta trick, är en klicker toppen attanvända tycker jag, självklart fungerar det ändå, men… då måste du ha en superbra timing och räkna med att det tar lite längre tid att lära in.


Är din hund inlickad så är det bara att köra igång, om inte… så är det bra

att börja där.

Det finns massor av klickers på marknaden, hitta en med lagom högt ljud,

som är lätt att klicka med – en som du trivs med helt enkelt. Det finns

massor med böcker om klickerträning och så klart info på nätet. Det är

lättare än du tror, och framförallt är det roligt!


Förutom kastrullen (eller vad du nu vill använda) plockar jag fram en klicker och små goda mjuka godisar. Jag sätter kastrullen på en matta så den inte

far iväg så lätt och sedan ställer jag mig en liten bit ifrån kastrullen och

tittar intensivt på den.

 

När min hund tittar på kastrullen – klick + godis.

Sedan gör vi om detta tills min hund har förstått vilket beteende som

utlöser mitt klick.


Nu är det dags att höja ribban lite, och jag håller inne med klicket tills min hund tar ett steg mot kastrullen – klick+godis.

 

När hunden förstått detta tar vi nästa steg, att sätta upp en tass på kastrullen. Sen kör vi på med klick+godis för rätt beteende tills det är dags

för nästa steg – 2 tassar på kastrullen.


När hunden har greppat detta så är du på god väg.


Nu klickar du inte förr än hunden rör en baktass, minsta lilla rörelse ger utdelning till en början, och sedan bygger du på sakta men säkert och till

sist har du en hund som glatt hoppar upp med framtassarna på kastrullen

och går ett varv runt.

 

Sätt ett komando på tricket, och sedan är det bara att bygga vidare och utmana hunden med svårare och svårare övningar.

Lär hunden att gå åt båda hållen, med tassarna på olika saker, prova

tricket i olika miljöer tex ute på promenaden, mot en sten.


Viktigt är att du tränar i korta pass – kanske 10 klick per gång – men flera gånger om dagen, och  träna bara detta genom att berömma rätt beteende och ignorera felen (förbjud dig själv att säga nej) – då brukar de flesta

hundar tycka det är roligare att träna, och de lär sig snabbare.


Varför vill jag då att mina elever ska träna på detta?

Jo, för att i Rallylydnad (och vid massor av andra sporter och tillfällen) 

krävs att hunden har en bra bakdelskontroll.

Det finns massor av sätt att träna detta på, men detta sätt kräver en del

av både hund och förare, det tar lite tid att lära in, och man tränar sig själv på att använda en klicker, hunden får ganska mycket hjärngympa och man har kul ihop med sin hund på köpet.

Dessutom är det superbra med en hund som har koll på hela sin kropp –

man minskar risken för skador och en hund med bra kroppskontroll får en

fin självkänsla, och självklart bygger all träning som är rolig för både hund

och förare en bra relation – inte illa va!

 
 
Mia & Addi

Mia & Addi

22 april 2010 20:08

TACK, nu förstår jag mkt bättre!
Tränat och kommit en liten bit på vägen.
Addi är väldigt road :-)
fast en aningens frustrerad när han inte fattar vad han ska göra för att få godiset ibland...

http://staffinfo.blogg.se

 
Ingen bild

Mille m Nova

22 april 2010 21:27

Vad fin Ärtan har blivit, hon är ju helt återställd om tutteriet jue.
Det där med kastrullen måste vi också prova. Är precis hemkommer fr en blodspårsaktivitet m Nova, hon var jätte duktig :)
Ha de gott,
kram från oss :)

 
Tina

Tina

22 april 2010 23:01

Vad bra att ni kommit en bit på väg Mia, tror du man kan få en liten demonstration på tisdag?!
Frustrationen är ju i detta fall toppen - även om det kanske är svårt att förstå för en liten glad staffe :0).

Klart du måste prova Mille - det är jättekul, och rätt så svårt för hundarna.
Kul med blodspår - och ja men visst, Ärtans tuttar är på väg till sitt vanliga pyttelilla jag igen.
Kram

http://www.tinric.com

 
Lena

Lena

23 april 2010 10:56

Men så kul!!!!!
Vi gick en "klicker" kurs i ämnes sök för Märta, använde då en röd lacerpekar snabb stråle som klicken! gick super! Märta lixom darrade av iver för att få se en snabb röd prick! hon lärde sej snabbare än dom andra tillockmed! *ler*
När Petrus får röra sej mer, ska vi träna, men han har jag åxå tränat röda ljuset på, de är ju superkul!
Vi anmälde Märta till en kurs i "trick & konster" men det var för få anmälda, annars är det något som hon skulle gillat, hon är såååå lättlärd! tokfian ha ha..
Kram på er! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 11 november 2014 14:00

De växer verkligen så det knakar!
  ...

Av Tina - 9 november 2014 21:45


Ridning - Wega hoppar femstuds med Pippi - vilken lycklig tjej! Efter ridpasset hoppade Wega i en ny utstyrsel och drog iväg på spökkalas Leia agilitytränar med Glarre Väääldigt suddig, men ändå en b...

Av Tina - 5 november 2014 22:00


Idag är det Leia som studsar med Pippi - utan händer dessutom    Vill man ha riktigt tama möss, då måste man pyssla med dem varje dag - så då gör vi det      ...

Av Tina - 3 november 2014 22:00


Höjden av ironi måste väl ändå vara, att den där växten jag köpte för att den skulle käka upp alla äckliga blomflugor som hälsade på hos oss tidigt på hösten - är den enda blomman i hela huset, som invaderas av bladlöss....   Skitblomma - den...

Av Tina - 2 november 2014 23:45

...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards