tinric

Direktlänk till inlägg 27 mars 2011

Föreläsningshelg

Av Tina - 27 mars 2011 13:45

"Using Applied Behavior Analysis to become a more effective and efficient trainer". En hel helgs föredrag från morgon till kväll med  Bob Bailey och Parvene Farhoody.

Bob pratade om fakta och forskning - hur det faktiskt är - inget känslomässigt där inte, vilket ibland kan vara ilte uppfriskande tycker jag.  Parvene pratade om hundar och deras förare och visade faktiskt på tre "live-hundar" och deras förare. Lite mer "hands on" helt enkelt. 

Ingenting nytt under solen, men lite repetitioner och många, "ja just det ja,  jag kanske ska tänka lite mer på det där - moments" det hade jag allt.

Sen tror jag att vi har kommit rätt långt i det här landet med träning med positiv förstärkning, som det så fint heter, och det Bob och Parvene säger, är därför inte speciellt revolutionerande - men inte mindre intressant för det.

Tre svenska killar från "Working Dog Research Project" höll föredrag också.  Dessa killar var inte vana föreläsare - i alla fall inte två av dem, och den tredje svalde de sista orden i nästan varje mening, vilket gjorde det extremt svårt att hänga med    Så som jag fattade det, i stora drag, så utbildar de hundar i att söka upp, spåra och sedan jaga iväg?! Varg, björn och lo. 

 Det där kunde ha varit jätteintressant - även om det inte kändes som om det hörde till föredragsämnet. Tyvärr missade dessa tre att göra sin presentation fullt begriplig - jag antar att det är, för att de inte är vana föredragshållare helt enkelt, och kanske för att de trodde att publiken visste vad det arbetade med, vad vet jag???

 Några grejer fick jag förstås med mej från helgen.

Till exempel tror jag att jag ska gå lite snabbare fram med en del grejer på mina kurser, och jag ska ställa lite högre krav på både hundarna och förarna - även på mig själv och mina hundar förstås.

Vardagslydnadskursen på tisdag kväll ska få träna på en grej som Parvene Farhoody tränade med en hund på scenen - väldigt användbart och ett bra sätt att träna sig själv i att bli en bättre tränare helt enkelt.

 
 
Suzzie

Suzzie

28 mars 2011 15:11

Hejsan!

Har suttit och kikat igenom lite i Din blogg och måste säga att Du har otroligt fina hundar!! =)
Mvh// Suzzie

http://terrierligan.bloggplatsen.se

Tina

28 mars 2011 22:17

Åh tack!
Vad kul att du tycker det.
Nu ska jag kolla in dina ;0)

 
Ingen bild

maria

28 mars 2011 15:32

Hejdär,
ja på så vis är det alltid bra att komma iväg på grejer, man kommer på en del grejer. Ibland tack vare föredragshållarna och ibland bara tack vare det faktum att man får sitta själv och tänka&prata hund ett tag.
kram

Tina

28 mars 2011 21:55

Jag tror jag ska göra sånna här grejer lite oftare faktiskt. Det är bra för själen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 11 november 2014 14:00

De växer verkligen så det knakar!
  ...

Av Tina - 9 november 2014 21:45


Ridning - Wega hoppar femstuds med Pippi - vilken lycklig tjej! Efter ridpasset hoppade Wega i en ny utstyrsel och drog iväg på spökkalas Leia agilitytränar med Glarre Väääldigt suddig, men ändå en b...

Av Tina - 5 november 2014 22:00


Idag är det Leia som studsar med Pippi - utan händer dessutom    Vill man ha riktigt tama möss, då måste man pyssla med dem varje dag - så då gör vi det      ...

Av Tina - 3 november 2014 22:00


Höjden av ironi måste väl ändå vara, att den där växten jag köpte för att den skulle käka upp alla äckliga blomflugor som hälsade på hos oss tidigt på hösten - är den enda blomman i hela huset, som invaderas av bladlöss....   Skitblomma - den...

Av Tina - 2 november 2014 23:45

...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards